Odwrócona klasa – aktywizująca metoda nauki języków obcych

odwrócona klasa

Praca metodą “odwróconej klasy” (flipped class) staje się coraz bardziej popularna, zwłaszcza jeśli chodzi o nauczanie języków obcych. Czym dokładnie jest odwrócona klasa? Dla kogo będzie dobra? Jakie są korzyści, a jakie zagrożenia płynące z tej aktywizującej metody nauki języków obcych?

Czym jest odwrócona klasa?

Nauczyciel w tej metodzie planuje pracę na zajęciach z wyprzedzeniem i informuje ucznia/słuchacza, czego powinien się nauczyć. Określa, jaki zakres materiału powinien poznać, aby na zajęciach móc skupić się na kwestiach praktycznych lub problematycznych. W moim przypadku zamieszczam na platformie PADLET słownictwo do przyswojenia, materiał video lub artykuł do przeczytania przed zajęciami. Pilnuję, żeby te materiały pojawiły się na platformie z minimum kilkudniowym, najlepiej tygodniowym, wyprzedzeniem, żeby uczeń mógł się spokojnie przygotować.

Ta metoda sprawdza się znakomicie na tzw. zajęciach konwersacyjnych.

Gdyby lekcje te miały polegać tylko na mówieniu przez 60 minut, nawet na określony wcześniej temat, słuchacz nie widziałby postępu. W konsekwencji szybko zniechęcił się do takich zajęć. Metoda odwróconej klasy pozwala na przyswajanie słownictwa i rozwijanie innych sprawności, jak rozumienie ze słuchu, czy rozumienie tekstów czytanych. Jednocześnie, prawie 100% czasu na zajęciach może być przeznaczone na konwersacje.

W skrócie – metoda ta polega na zadaniu zadania domowego przed zajęciami.

Zalety i wady metody odwróconej klasy

Kolejną zaletą takiego systemu pracy, na zajęciach grupowych, jest fakt, że każdy może się do zajęć przygotować. Dzięki temu słuchacze, którzy odczuwają niepokój i stres, związany z komunikacją w obcym języku, mają szansę go oswoić. Mogą zapoznać się wcześniej ze słownictwem i innymi materiałami.

Odwrócona klasa wyrównuje poziom w grupie, motywuje i daje poczucie sukcesu.

Bardzo istotną kwestią jest również fakt, że w przypadku nieobecności, słuchacz ma możliwość zapoznania się z większością materiałów. Traci tylko część praktyczną, komunikacyjną, ale większość ćwiczeń jest w stanie przepracować sam we własnym czasie.

Jakie zatem jest ryzyko?

Metoda ta wymaga od nauczyciela dokładnego przemyślenia i planowania zajęć z wyprzedzeniem. Myślę, że jest to metoda bardziej wymagająca, niż tradycyjny model uczenia. Jest też bardziej czasochłonna.

Jeśli słuchacz lub grupa nie przygotują się na dane zajęcia, nie będą one efektywne.

Jest też grupa osób, które z nieufnością podchodzą do nowych rozwiązań. Uważają, że będą musieli większość pracy wykonać sami, kwestionują rolę nauczyciela w tym procesie. To również rodzi pewne ryzyko pracy w oparciu o tę metodę.

Jak rozwiać obawy?

odwrócona klasa

Z moich obserwacji i rozmów z nauczycielami wynika, że często oni sami boją się wprowadzić tę metodę. Zwłaszcza w szkołach, z nastolatkami lub w dużych grupach. Obawiają się chaosu, braku przygotowania, zrozumienia ze strony rodziców. Jednocześnie, ankiety przeprowadzone wśród uczniów liceum wskazują, że 60% z nich chciałaby spróbować pracy tą metodą.

Aktywizująca metoda nauki języków obcych, jaką jest odwrócona klasa, ma znacznie więcej zalet niż wad.

Zwłaszcza jeśli chodzi o zajęcia z naciskiem na komunikację. Myślę, że jest to metoda pracy warta rozważenia i spróbowania, choćby przez jakiś czas.